St. Francis Bay

25 februari 2016 - Cape Saint Francis, Zuid-Afrika

De dag begon bewolkt, maar toch benauwd (en dat is het eigenlijk de hele dag gebleven). Een paar kilometer buiten Knysna namen we een zijweggetje langs een krottenwijk richting Noetzie Beach. Na enkele kilometers dirtroad eindigde de weg bij een parkeerplaats vanwaar je via een lange trap (130 treden) bij een strand aankwam. Op de rotsen aan zee zaten bavianen die zich weinig aantrokken van onze komst. Vanaf het strand had je niet alleen uitzicht op de mooie baai, maar zag je tegen de berghelling een vijftal prachtige kasteeltjes liggen. Oké, dit uitzicht was het traplopen en het bezwete shirt waard.

Daarna op naar Plettenberg Bay, een toeristisch plaatsje aan zee (Bay verried het al, hè?). Koffie gedronken, langs de hoofdstraat wat winkeltjes bekeken (o.a. een nieuwe Afrikastekker gescoord voor 1/10e van wat hij in Nederland kostte) en een cache gevonden vlakbij de monding van de Keurboomsrivier. Erg mooi gebied.

Daarna weer op weg naar een volgende cache langs de N2 bij Thyme and again. Dit bleek een alleraardigste uitspanning te zijn waar je anders zó aan voorbij gereden zou zijn. Na het vinden van de cache hebben we hier heerlijk geluncht. Met Geoaching kom je echt op de mooiste plekjes.

Weer 60 kilometer verder kwamen we bij Tsitsikamma, een natuurpark. Belangrijkste trekpleister is een drietal hangbruggen over en langs de monding van de Stormsriver. Hoewel het allemaal keurig aangelegd was, was het een eindeloze vracht trappen op en af, voordat je er eindelijk was. Noetzie Beach was er niets bij. Toen we een uurtje later terug bij de auto kwamen, plakte elke draad aan ons lichaam. Maar ook dit was de inspanning meer dan waard geweest.

Resteerden nog zo’n 100 km tot aan St. Francis Bay. Aangezien je hier op de grotere provinciale wegen 120 km/uur mag en het in het naseizoen niet echt druk meer is, waren we er binnen het uur. De eigenaar blijkt een Nederlander die hier 15 jaar geleden naartoe is verhuisd. We hebben hier een leuke kamer, al is de douche onder een schuin dak, wat aan de krappe kant. Toen we in het stadje zaten te eten begon het een beetje te onweren. Hoewel het niet vreselijk tekeerging bleef het de hele avond een beetje weerlichten en rommelen.

De volgende ochtend begon wederom grijs, maar benauwd. We hadden een zestal caches in en rond St. Francis Bay uitgezocht, waarbij we ondertussen op ons gemak de omgeving konden verkennen. De eerste was meteen een pittige, in een duingebied boven het plaatsje. We zijn, soms op handen en voeten een aantal steile duinen op- en afgeklauterd (waar we achteraf gezien ook omheen hadden kunnen lopen), hetgeen tot een fraai dronkenmansspoor in het zand leidde. Een andere cache lag weer tussen de rotsen aan zee. Weer een hele klauterpartij, maar in tegenstelling tot bij Knysna, dit keer met resultaat. Vervolgens geluncht aan het haventje en nog 2 caches gevonden, maar toen begon het te motregenen en lieten we de laatste cache voor wat hij was. Met vijf uit vijf waren we ruimschoots tevreden. Terug bij het guesthouse ging de mot uit de motregen en momenteel zitten we hier in een typische Nederlandse zomerdag: niet koud, maar grijs en regenachtig.

1. Martin Leppen:
    25 februari 2016