Oudtshoorn

21 februari 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

De volgende ochtend was het weer opgeknapt en gingen we op weg naar Oudtshoorn. Een mooie weg door de halfwoestijn die Zuid-Afrika ook in het zuiden nog steeds is. Af en toe groene dalen, tussen verder kale bergen. Zo’n 75 km vóór Oudtshoorn maakten we een uitstapje naar de Seweweekspoort, een dirtroad door een prachtige smalle kloof, waardoor vroeger drank gesmokkeld werd (hetgeen de smokkelaars 7 weken kostte).

In Calitzdorp zijn we naar de lokaal wereldberoemde portmaker Boplaas geweest, waar we van hun heerlijke vintage reserve hebben geproefd en een flesje daarvan hebben aangeschaft. Of die Nederland haalt weten we nog niet.

In Oudtshoorn zitten we in Buffelsdrift Game Reserve in een zeer luxe tent (airco, ligbad, douche, toilet, bidet, minibar), met weer net zo’n geweldig uitzicht als in Kagga Kamma. We zitten hier aan een redelijk groot meer waarin we ook al nijlpaarden hebben gespot. Langs de kant zie je veel vogels, springbokken en antilope-achtigen waarvan we de naam niet weten. Op het terrein zelf kom je hertjes en schildpadden tegen en vast nog veel meer gespuis, waarvan je de aanwezigheid liever niet weet.

Vanochtend zijn we begonnen in Cango wildlife ranch, een mooi aangelegde dierentuin. Je kreeg de indruk dat de dieren het er wel naar hun zin hadden. Wel kon je voor 130 rand extra met jonge jaguartjes knuffelen of in een kooi de krokodillenvijver in. Dat vonden we dan weer wat minder, maar ze hebben de extra inkomsten kennelijk nodig en ik geloof niet dat de dieren er echt onder gebukt gingen. ’s Middags zijn we naar de Cango Caves geweest. Druipsteengrotten zijn altijd weer mooi. De struisvogelfarms hier in de buurt, hebben we op dringend advies van Lammert Hotsma links laten liggen.