Knysna

23 februari 2016 - Knysna, Zuid-Afrika

Vanochtend maar eens stom begonnen met het achterlaten in Oudtshoorn van onze stekkerdoos met Zuid-Afrikastekker. Ik was er de hele vakantie al bang voor, omdat een stekkerdoos niet echt opvalt bij het inpakken van je bagage. Het is weliswaar geen ramp, maar wel vervelend omdat we nogal wat apparaten hebben die regelmatig moeten worden opgeladen. Gelukkig hebben ze in ons resort te Knysna (spreek uit: naisna) een Afrikastekker te leen en is er ook nog een Europees stopcontact in de kamer.

Vanaf Oudtshoorn vertrokken we in zuidelijke richting naar de kust. Vanaf de laatste pas zagen we in de verte ineens de Indische Oceaan liggen, een mooi vergezicht. Het leek er zowaar op dat we de halfwoestijn achter ons hadden gelaten, want vóór ons was alles groen. Via George zakten we af naar Wilderness aan de kust. Tijdens een koffiepauze zagen we de mogelijkheid om voor 150 Rand (€ 9) een boom te laten planten in het kader van het Precious Tree Project, dat zich inzet voor de herbeplanting van gekapte fijnbossen. Als het goed is krijgen we t.z.t. een mailtje met de GPS-coördinaten van ‘onze’ boom. Leuk toch? Daarna begonnen we aan een dirtroadtochtje langs verschillende meren. De vergelijking met het Lake District in de Capitoolgids ging me wat ver, maar vooral een uitstapje via een netjes aangelegde vlonder door het riet naar een vogelobservatiehut, was erg mooi. Daarvóór hadden we al een tochtje naar The Big Tree gemaakt, waar je via een korte wandeling door een bos bij een inderdaad vrij grote boom uitkwam.

Daarna door naar Knysna waar ze, net als in Kaapstad, ook een Waterfront hebben met allemaal leuke winkeltjes en uitspanningen aan de haven. Na de lunch zochten we ons Knysna Hollow Country Estate maar eens op. De naam dekt de lading wel aardig. Een landgoed buiten de stad, met luxe cottages, 2 zwembaden, alles even mooi aangelegd. Een uitstekende plek om het tweede deel van de middag heerlijk te relaxen. Zowel het zwembadwater als de buitenlucht waren zo’n 25 graden warm. Ik heb het nog niet zo vaak over het weer gehad, maar eigenlijk al sinds Lambert’s Bay is de ergste hitte verdreven en vervangen door een aangename zomerse temperatuur. ’s Middags wilde het in het binnenland nog wel een keer 30 graden worden, maar aan de kust is het heerlijk.

Na ons (garnalen)diner aan the Waterfront hebben we nog even wat gedronken in de bar hier op het landgoed. Op één van de TV’s was zowaar voetbal. Wie weet valt er morgenavond (hier om 21.45) nog iets van de Champions League te zien.

Vandaag zijn we in de buurt van Knysna verschillende uitzichtpunten gaan bewonderen. We kunnen helaas niet alles op internet plaatsen, maar we hebben schitterende foto’s gemaakt van zowel de brede riviermonding (zie o.a. de nieuwe achtergrondfoto van Sandra op Facebook) als de Indische Oceaan, als de verbinding daartussen via de East and West Heads (2 kliffen). Bij de East Head hebben we nog naar een geocache gezocht, maar op slechts zo’n 20 meter afstand van waar die moest liggen, vonden we de klauterpartij tussen de rotsen aan/in zee echt te onverantwoord worden. Later lazen we dat andere geocachers hetzelfde probleem hadden ondervonden. Na de lunch aan the Waterfront waren we halverwege de middag weer terug en hebben we ons met een flesje wijn, onder (ik) resp. naast (Sandra) een parasol bij het zwembad genesteld. Vanavond eten we op het ‘Estate’.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjon Hoeks:
    23 februari 2016
    Hé, goed joh, een boom opgezet!
  2. Riek:
    23 februari 2016
    Horen jullie nog ergens nederlands praten ??