Oahu2

8 februari 2018 - Kahuku, Hawaii, Verenigde Staten

Vanochtend zijn we naar Pearl Harbor geweest en dat was echt indrukwekkend. Je zou er een hele dag kunnen doorbrengen maar wat je per se moet zien is het USS Arizona Memorial dat is opgericht pal boven het wrak dat er vlak onder de oppervlakte nog ligt. Tijdens het bombardement van dit schip kwamen meer dan 1.100 opvarenden om omdat de enorme kruitvoorraad aan boord werd geraakt en ontplofte. In het wrak zijn nog de resten van ca. 900 opvarenden aanwezig. Degenen die de explosie hebben overleefd en inmiddels van ouderdom zijn gestorven kunnen zich in het wrak laten 'begraven' bij hun kameraden.
Voor het bezoek aan het Memorial wordt een film vertoond met de voorgeschiedenis en opnamen van het bombardement. De zaal was echt stil. Heel mooi.
Ook opvallend is dat de hele tour gratis is. Gratis is een woord dat in Amerika weinig bestaansrecht heeft, maar men voelt zich kennelijk duidelijk bezwaard om over de rug van de gevallenen geld te verdienen. Ik heb het al eens vaker gezegd maar wij zouden soms best wel eens een voorbeeld mogen nemen aan de oprechte 'trots' van de Amerikanen.
Op weg naar het noorden van Oahu zijn we ook nog bij een ananasplantage van Dole geweest. Dat was dan wél weer een vrij commerciële happening, maar toch wel aardig. Het gaat hier te ver om helemaal uit de doeken te doen op welke slinkse wijze ze ons voor 200 dollar sieraden probeerden te verkopen, het volstaat te melden dat het ze niet is gelukt.
Ons nieuwe onderkomen bij Turtle Bay Resort is uitstekend. Het is wel een beetje groot en massaal, maar daar staat dan ook tegenover dat het werkelijk van alle gemakken is voorzien. Gaan het hier wel 2 dagen uithouden. Het weer is uitstekend!

1. Riek:
    8 februari 2018