Big Island East

13 februari 2018 - Hilo, Verenigde Staten

Vandaag zijn we via de zuidkant van het eiland naar de oostkant gereden, naar het Volcano National Park. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Black Sand Beach, waar zeeschildpadden hun eieren lekker warm schijnen te begraven. Uiteraard hadden ze tijdens al dat toeristenbezoek wel wat beters te doen. Maar toch leuk om gezien te hebben.
Eenmaal aangekomen bij Volcano Village hadden we nog bijna de hele middag om het park te verkennen. Vlak na de ingang is er de crater rim trail die, zoals de naam al een beetje weggeeft, vlak langs de rand van een spectaculaire krater loopt. Helaas was die weg maar een klein stukje te berijden want het grootste deel was afgezet i.v.m. schadelijke gassen. Misschien wel omdat het op deze hoogte (ca. 1.200 meter) vandaag tamelijk bewolkt was en het soms zelfs een beetje miezerde.
De andere route het park in leidde ons langs grote kraters en door enorme lavavelden. De kraters waren indrukwekkend groot en diep, maar de activiteit was vrij beperkt. Sommigen bliezen hier en daar nog een paar wolkjes stoom uit, maar de meeste hadden ook die pijp al aan Maarten gegeven. We hebben horen zeggen dat er in het donker in de buurt van het visitor centre wat vulkanische activiteit waar te nemen zou zijn, maar je wordt begrijpelijkerwijs bij de gevaarlijke sites weggehouden. Gelukkig hebben we National Geographic nog.
Wel was erg goed te zien hoe vroegere erupties in het landschap hadden huisgehouden. Enorme zwarte banen en velden hebben zich overal doorheengevreten. Het leek soms wel een zwart maanlandschap, dan weer glimmend vlak, dan weer rotsachtig ruig. Erg mooi allemaal.
Morgen gaan we een aantal dingen rond Hilo bekijken.

1. Marjon Hoeks:
    13 februari 2018
    Lijkt wel of er een emmer pek is uitgegoten. Heel apart.
  2. Constance:
    13 februari 2018
    Wat een verschil met het eiland OHAU. Gauw weer terug.....
  3. Siebo Leppen:
    13 februari 2018
    Terug doen wij niet aan, alsmaar door 😊
  4. Annie:
    13 februari 2018
    Wat een aparte foto's en mooi verslag, Siebo ! En dan Sandra nog als filmster op de foto !