Addo

27 februari 2016 - Addo, Zuid-Afrika

Op de weg naar Addo stond niet veel op het programma, vandaar dat we besloten om even Port Elizabeth in te gaan. De Boardwalk werd aangegeven als een leuke plek om te bezichtigen. Je hebt er o.a. een casino, een kartbaan, een minigolfbaan en allerlei kunstwinkeltjes en koffie- en eettentjes. En inderdaad, het is allemaal heel aardig aangelegd, maar je zag nu toch duidelijk dat het zomerseizoen hier voorbij is. Er liep een handjevol mensen, maar gezellig was het er niet. Goed een uurtje later zaten we dan ook weer in de auto voor de laatste 45 km naar Addo. Landinwaarts werd de omgeving al gauw weer halfwoestijn, een stoffige weg en lage, vrij dorre begroeiing zo ver het oog reikte.

Addo is een van de weinige plaatsjes waar wij bij het binnenrijden de portieren toch maar even op slot deden. Het is eigenlijk alleen een hoofdweg met armoedige bedrijvigheid erlangs. Overal slenterden mensen langs de weg en niets zag er ook maar enigszins uitnodigend uit. Wij waren dan ook blij dat onze lodge 5 km verderop lag en hoopten dat we daar ter plekke ook konden eten. Dat bleek uiteraard het geval. Waar wij zitten begint duidelijk het toerisme voor het Addo Elephant Reserve en ziet alles er prima verzorgd uit. Vlak naast onze lodge zit een restaurant waar je a la carte kunt eten en er zijn nog diverse andere onderkomens in de buurt.

’s Middags hebben we heerlijk met een flesje wijn op de veranda van ons huisje gezeten, in comfortabele fauteuils. Sandra is nog even gaan zwemmen en zonnen. Hoewel het restaurant op 5 minuten lopen is, werd ons geadviseerd om er ‘s avonds met de auto heen te gaan, omdat ze het hier in het donker niet echt verantwoord vinden om buiten het terrein te lopen.

Vanochtend zijn we met een gamedrive naar het Addo Elephant Reserve geweest. Behalve de chauffeur waren we maar met zijn vijfen, zodat we alle ruimte hadden. Het weer dat de afgelopen dagen af en toe wat bewolkt en zelfs regenachtig was geweest, was weer helemaal opgeknapt. Vrij snel na binnenkomst kwamen we aan een meertje dat door oppompen van grondwater kunstmatig in stand wordt gehouden. Een grote kudde olifanten stond zich te laven en te poedelen en middenin het water stond een buffel eigenlijk helemaal niets te doen. We konden dit allemaal van een kleine afstand gadeslaan, hetgeen weer erg mooie plaatjes heeft opgeleverd. Olifanten liepen vlak langs de geparkeerde auto’s en schenen zich totaal niet om onze aanwezigheid te bekommeren. In de buurt waren ook zebra’s en vrij veel wrattenzwijnen. Gisteren schenen ze ook leeuwen te hebben gespot, maar die waren er nu niet. Wel zagen we nog hartebeesten, felgekleurde vogels en een mooie grijze havik met een oranje streep over de snavel. Dit samen met de prachtige natuur waardoor we reden, maakte het tot een zeer geslaagd uitstapje.

Voor vanmiddag kopiëren we het programma van gisterenmiddag met dien verstande dat ik eerst even dit (laatste) verslag wil afronden. Morgen proberen we hier nog zo lang mogelijk te blijven hangen voordat we naar het vliegveld gaan. We vliegen om 10 over 7 ’s avonds vanuit Port Elizabeth en om iets voor middernacht vanuit Johannesburg en hopen maandagochtend op Schiphol te landen. Vandaar gaan we met de trein terug.

Zoals jullie hebben kunnen lezen hebben we hier een geweldige vakantie gehad. Het is een mooi land met heel vriendelijke mensen. Een echte aanrader.

1. Suzanne:
    27 februari 2016
    Klinkt goed weer! Fijn dat we mee hebben mogen genieten :)
  2. Margot:
    27 februari 2016
    Het was leuk om jullie verhalen te lezen in de trein! Goede reis terug en tot snel!
  3. Riek:
    27 februari 2016
    Bedankt voor het meegenieten van jullie mooie reis en een goede thuisreis toegewenst .
  4. Martin:
    28 februari 2016