Oahu 1

7 februari 2018 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Ook de reis van Los Angeles naar Oahu verliep voorspoedig. Maar in 2 dagen naar 11 uur tijdsverschil doet toch wel iets met je. Vandaar dat ik vanochtend tegen vijfen wakker werd met de gedachte: welk idioot bedrijf laat 's ochtends zó vroeg elke paar minuten een vrachtwagen in de 1e versnelling langs ons hotel rijden. En dan duurt het toch even voordat je doorhebt dat het bedrijf Airco heet en gevestigd is in de linkerhoek van je slaapkamer.
Maar we zijn hard op weg ons aan de lokale tijd aan te passen.
Vanochtend hebben we het zuidoostelijke deel van Oahu verkend. Een erg mooie route door prachtig regenwoud en met mooie uitzichten op groen, vulkanisch gebergte. De Pali lookout was b.v. zeer de moeite waard. Het rijdt hier allemaal zeer ontspannen (onze huurauto is overigens een Nissan Rogue, prima SUV), zelfs op het stukje snelweg bij Honolulu gaat het niet sneller dan zo'n 70 km/uur, zodat je volop tijd hebt om van de omgeving te genieten.
Wie bij Honolulu denkt aan een tropisch strand met palmbomen, rieten tentjes en dames in dito rokjes, heeft het mis. Het is een grote, moderne badplaats die ook zomaar aan de Costa del Sol gelegen had kunnen zijn. Maar dat maakt het niet minder gezellig. Er is zowel overdag als 's avonds veel volk op straat, waaronder verhoudingsgewijs erg veel spijtoptanten van 7 december 1941, die kennelijk allemaal de schade persoonlijk willen komen opnemen. Uiteraard kom je ook veel Amerikanen tegen. De oorspronkelijke Hawaiianen herken je aan hun meer Polynesische uiterlijk.
We gaan zo aanstonds proberen een plaatsje te veroveren in een ronddraaiend restaurant met uitzicht op de stad (het is hier al wel donker, maar goed). Morgen verkassen we voor 2 dagen naar Kahuku het noorden van het eiland.

1. Suzanne:
    7 februari 2018
    Klinkt goed en mooie foto's!! Heb zo'n vermoeden dat jullie je wel gaan vermaken daar :)
  2. Annie:
    7 februari 2018
    Prachtige foto's. Wat een mooie blauwe lucht. Is die ene foto met dat gras en de stenen op de grond een herdenking van de oorlog?
  3. Siebo Leppen:
    7 februari 2018
    32.000! graven van militairen (en hun vrouw of man), waarvan 18.000 gesneuveld tijdens de 2e wereldoorlog.