Big Island East 2

14 februari 2018 - Hilo, Hawaii, Verenigde Staten

Vanochtend zijn we bijtijds naar Hilo gereden. We wilden er sowieso het een en ander aan natuurschoon bekijken, maar zijn toch eerst even op het lokale vliegveld gaan kijken voor een helicoptervlucht naar actieve vulkanen. Hoewel ze voor vandaag en morgenochtend (ons enige alternatief) eigenlijk al volgeboekt waren, zaten we een kwartiertje later toch in de lucht. Eerst vlogen we over een paar mooie watervallen die op geen enkele andere wijze dan door de lucht te bereiken waren. Daarna zetten we koers naar een actieve vulkaan die de piloot ons uitgebreid liet bekijken. Er was weliswaar geen sprake van een eruptie, maar in de krater zag je toch duidelijk het oranje magma borrelen. De piloot vertelde dat mensen die hierheen probeerden te hiken konden rekenen op boetes tot 30.000 dollar. Levensgevaarlijk ook. Vervolgens vlogen we over lavavelden die hier en daar nog rood gloeiden terug naar het vliegveld. Het kost een paar cent, maar dan heb je ook wat.
Aansluitend hebben we het natuurschoon in en om Hilo bekeken. Een prachtig Japans parkje, The Rainbow Falls, The boiling pots, niets meer dan de bovenloop van eerdergenoemde waterval met poeletjes die bij voldoende wateraanvoer schijnen te lijken te koken (nu dus niet).
Daarna nog een korte scenic route gereden alvorens lodgewaarts te keren.
Straks voor het eten gaan we nog even naar het Volcanopark voor de 'gloed' van de Kilauea.

1. Martin:
    14 februari 2018
    Het werd toch niet te heet onder voeten voor jullie?? Mooie ervaring lijkt mij👍
  2. Siebo Leppen:
    14 februari 2018
    Was inderdaad een prachtige ervaring. Wél vonden wij allebei 3 kwartier in een helikopter vliegen lang genoeg.