Franschhoek

16 februari 2016 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Voor vandaag stond een relatief korte rit gepland van Kaapstad naar Franschhoek. Vandaar dat we de rondrit over de peninsula naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop aan deze dag wilden toevoegen. Onderweg hadden we erg mooie uitzichten op de oceaan die overal witte schuimkoppen vertoonde vanwege de erg harde wind, die gelukkig niet al te koud was. Het laatste stuk naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop is een natuurpark, hetgeen natuurlijk meteen een goede reden is om deze bezienswaardigheden commercieel te exploiteren. Toen wij er aankwamen stonden er misschien 2 of 3 auto’s voor ons, toen wij er vertrokken stond er wel een kilometer auto’s voor de entree te wachten. Blij dat wij geen langslapers zijn. Behalve dat je er natuurlijk geweest wilt zijn, bieden Cape Point en Kaap de Goede Hoop ook werkelijk schitterende plaatjes op het zuidwestelijkste puntje van Afrika.

Op de terugweg naar boven hebben we nog de pinguïnkolonie van Boulders Beach bezocht en daarna boog de weg langzamerhand landinwaarts, eerst richting Stellenbosch (hebben we in ieder geval vandaag overgeslagen), daarna richting Franschhoek. De natuur werd steeds vriendelijker en groener. Franschhoek is een zeer toeristische plaats, waar je je zo in Frankrijk zou wanen. Overal terrassen met lunchende mensen. Ons onderkomen ‘La Petite Ferme’, waar we de komende 2 nachten verblijven, ligt een paar kilometer buiten Franschhoek tegen een heuvel met een geweldig uitzicht op de wijngebieden rondom. We werden zeer vriendelijk ontvangen en hebben een schitterende kamer met dito uitzicht en de beschikking over een mooi zwembad. Aangezien we hier wel kunnen lunchen maar niet dineren, werden we geholpen met het selecteren en boeken van een diner in Franschhoek. Hoe toeristisch het hier is, bleek wel uit het feit dat de eerste 5 restaurants die ze belden ‘fully booked’ waren, maar gelukkig is hier keuze genoeg. We kunnen straks terecht bij Dutch East, dus aan de naam kan het niet liggen. <wordt vervolgd>

1. Marjon Hoeks:
    16 februari 2016